بدون شک در دنیای پر مخاطره و اندکی بی رحم امروزی؛ شناخت قوانین و مقررات جاری کشور در حوزههای مختلف زندگی، یکی از واجبات مهم برای همه اشخاص با هر شرایط کاری و شخصی قلمداد میشود. طبعا افرادی که به موضوع شناخت قوانین توجه کافی ندارند، در مواجهه با ابعاد حقوقی اعمال و تصمیمات خود نیز دچار مشکلات و آسیبهای گوناگونی میشوند.
امروزه کلیه ابعاد زندگی شخصی و شغلی تحت شعاع قانون و مقررات میباشد و نمیتوان با بی توجهی به قانون، امور مختلف زندگی را اداره نمود. البته استفاده از مشاوره و تخصصهای حقوقدانان و مشاوران حقوقی متخصص میتواند، بسیاری از مشکلات و مخاطرات حقوقی پیش روی زندگی اشخاص را مرتفع سازد.
در این نوشتار بنا بر اهمیت موضوع حد و جرایمیکه مستوجب مجازات حد میباشند؛ گروه وکلای یاسا اقدام به تهیه مطلبی آموزشی- حقوقی در خصوص انواع حد و جرایم مستوجب مجازات حد اعدام تهیه و تدوین کرده است که خدمت مخاطبان محترم گروه وکلای یاسا تقدیم میشود.
حد چیست؟
قوانین و مقررات جمهوری اسلامیایران بر اساس مبانی دین مبین اسلام پایه ریزی شده است. موضوع حد نیز برگرفته از دستورات دین اسلام و مذهب شیعه میباشد که دارای ابعاد فقهی و تفسیری بسیار زیادی است.
حد نوعی از مجازات است که کیفیت و کمیت آن توسط شرع مقدس اسلام تعیین شده است و مراجع قضائی و قضات از این اختیار برخوردار نمیباشند که در مورد نوع، کیفیت، میزان و حدود شرعی تصمیم گیری نمایند. به تعبیر دیگر؛ دادگاه و مرجع رسیدگی به جرایمیکه مجازاتش در قانون حد تعیین شده است، نمیتوانند کمیت و کیفیت مجازات حد را کاهش یا افزایش و یا ساقط نمایند.
در شرع اسلام مشخص شده است که؛ جرایم مستوجب حد، تنها با توبه و طلب مغفرت الهی قابل تقلیل و ساقط شدن میباشند و از این نظر؛ مجازات حد، ثابت و غیرقابل تغییر قلمداد میشود.
حد از نگاه قانون ایران
بیان نمودیم که؛ قوانین کشورمان بر اساس دین اسلام پایه ریزی شده است و قانون در مورد حد هم به صورت کامل و مبسوط بر اساس دستورات شرع اسلام تعیین و تکلیف کرده است.
یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص مجازات حد برای مجرم؛ بحث علم، آگاهی و اطلاع شخص از شرایط مجازاتی و حرمت شرعی خطای مرتکب شده میباشد.
بدین معنی که در صورتی که متهم ادعای عدم آگاهی و اطلاع از ابعاد قانونی رفتار مرتکب شده و همچنین غیر ارادی بودن عمل خود را داشته باشد و دادگاه احتمال درستی و صحت ادعایش را رد نکند؛ ادعایش بدون نیاز به شاهد و سوگند یاد کردن، پذیرفته خواهد شد. همچنین؛ در صورتی که متهم ادعای این موضوع را داشته باشد که اقرار و اعتراف وی در خصوص اتهام وارده در فضایی رعب آور و با شکنجه، تهدید وترساندن به دست آمده است نیز، بدون شاهد و سوگند یاد کردن متهم؛ دادگاه ادعایش را خواهد پذیرفت.
توجه داشته باشید که؛ اقرار متهم تنها به شرطی دارای اعتبار شرعی است که در پیشگاه قاضی محکمه صورت پذیرفته باشد.
بنابراین؛ به خوبی مبین میشود که شرط صدور حدود شرعی، قصد، آگاهی، نیت و اشراف به مسئولیت کیفری از جانب متهم میباشد.
ولی فراموش نکنید که؛ در خصوص جرایم مربوط به محاربه و افساد فی الارض که دارای منافات با عفت و عنف میباشد، ادعای اکراه، ربایش یا اغفال زمینه ساز ساقط شدن اتهام از متهم نبوده و دادگاه مکلف به رسیدگی و بررسی پرونده است.
از سوی دیگر؛ بلوغ، عقل، اختیار و اطلاع به موضوع، از شرایط اساسی مسئولیت کیفری میباشند. لذا شخص مجنون، مست، ساهی (غافل، فراموشکار) و مکره (شخصی که با تهدید یا زور مجبور به ارتکاب عملی میشود)، در حدود، فاقد مسئولیت کیفری میباشد.
منظور از حرمت شرعی به این مفهوم میباشد که؛ شخصی که عملی را مرتکب شده از حرام بودن فعل انجام شده بر اساس دستورات شرعی آگاهی کامل داشته باشد.
با این اوصاف میتوانیم بگوییم که؛ در کلیه جرایم مستوجب حد، فرد بایستی اطلاع داشته باشد که رفتارش جرم بوده و دارای حرمت شرعی میباشد، لذا در صورتی که شخص نداند که آن فعل حرام است مشمول مجازات حد نمیشود.
ماده 217 قانون مجازات اسلامیمصوب سال 1392
«در جرائم موجب حد، مرتکب در صورتی مسؤول است که علاوه بر داشتن علم، قصد و شرایط مسؤولیت کیفری به حرمت شرعی رفتار ارتکابی نیز آگاه باشد.»
انواع حد( حدود) و جرایمی که مستوجب مجازات حد میباشد
گروه وکلای یاسا به بررسی انواع حدود و جرایمی که طبق قانون جمهوری اسلامیایران؛ مستوجب مجازات حد میباشند پرداخته است:
اعدام
اعدام یکی از انواع حدود میباشد که در خصوص جرمهای ذیل اجرا میشود:
زنا
آمیزش جنسی مرد با زنی بدون آنکه بین آن دو عقد نکاحی واقع شده باشد را زنا میگویند. زنا از گناهان کبیره قلمداد میشود و در شرع برای مرتکب زنا، حد تعیین شده است.
در مواردی که رابطه جنسی زن و مرد دارای «وطی به شبهه» باشد، فعل زنا را نمیتوان برای آن استفاده نمود. منظور از وطی به شبهه این میباشد که زن و مرد به گمان وجود رابطه مشروع، اقدام به برقراری آمیزش جنسی نمایند، درحالی که در واقعیت این رابطه فاقد مشروعیت است.
بلوغ شرط تحقق یافتن زنا نمیباشد. بنابراین؛ در مواردی که یکی از طرفین یا هر دو بالغ نباشند نیز زنا تحقق مییابد. اما شخص نابالغ مستوجب مجازات حد نمیباشد و برای وی مجازات تامینی وتربیتی در نظر گرفته میشود.
بد نیست بدانید که؛ سن بلوغ در پسران 15 سال کامل قمری و در دختران 9 سال کامل قمری تعیین شده است.
مواردی از زنا که مجازاتش حد اعدام میباشد
- زنا با محارم نسبی که در آن زانی و زانیه مستوجب حد اعدام میباشند.
- زنا با همسر پدر که زانی مستوجب حد اعدام است.
- زنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان سبب اعدام زانی میشود.
- زنای به عنف و اکراه از جانب زانی که در آن زانی مستوجب حد اعدام است.
لواط
یکی دیگر از جرایمی که بر اساس قانون؛ مجازاتش حد زنا بوده، جرم لواط است.
لواط در شرع و قانون این چنین تعریف میشود:
«لَواط یک فعل شنیع، حرام و از گناهان کبیره بوده و معنی آن این است که مردی آلت تناسلی خویش را به میزان حشفه و بیشتر در مقعد مرد دیگر داخل نماید.
تفخیذ
یکی از دیگر از جرایمی که مستوجب مجازات حد اعدام میباشد؛ تفخیذ است.
تفخیذ یا لاپایی به نوعی از رابطهی جنسی اطلاق میشود که بدون دخول و با وارد نمودن( فرو کردن) و مالاندن آلت جنسی مردانه میان رانهای مرد دیگر صورت میپذیرد. تفخیذ فعل حرام بین دو مرد بوده و در شرع به عنوان گناه کبیره محسوب میشود.
لازم به ذکر است؛ در تفخیذ اگر فاعل شخصی غیر مسلمان بوده و مفعول شخصی مسلمان، حد اعدام برای فاعل جاری میشود.
سب النبی
در برخی از موارد؛ اشخاص علیه پیامبر اکرم (ص) و دیگر پیامبران الهی، صفات زشت، قذف و دشنام روا میدارند. به این اشخاص سب النبی میگویند و مجازات جرم مرتکب شده، حد اعدام میباشد.
سرقت حدی
مطالبق دستورات شرع مقدس اسلام و قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران؛ مجازات سرقت در جایگاه و مرتبه چهارم، حد اعدام میباشد.
محاربه
محاربه به مفهوم سلاح کشیدن علیه مردم با هدف ؛ جان، مال و ناموس به نحوی که امنیت جامعه را تحت خطر قرار داده و آسایش مردم را از آنها سلب نماید، تعریف شده است و یکی از حدود محاربه حکم اعدام تعیین شده است.
بنابر تشخیص قاضی، یکی از حدود جرم محاربه برای شخص مجرم اجرا میشود.
افساد فی لارض
طبق مبانی دینی و قانون جمهوری اسلامی ایران؛ افساد فی الارض اینگونه تعریف میشود:
«هر فردی که به طرز گسترده و وسیع مرتکب جرم و جنایت علیه سلامت و تمامیت جسمانی آحاد جامعه، جرایم ضد امنیت داخلی یا خارجی کشور، پخش و نشر اکاذیب، اخلال ایجاد نمودن در سیستم اقتصادی کشور، آتش کشیدن و تخریب، پخش مواد سمی و خطرساز، میکروبی و کشنده یا بر پا نمودن محفلهای فساد و فحشا یا همکاری در آنها شود، به نحوی که سبب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا وارد نمودن خسارت کلان به تمامیت جسمانی اشخاص یا اموال عمومی و خصوصی، یا موجبات اشاعه و توسعه فساد یا فحشا در حد کلان گردد، مفسد فیالارض قلمداد شده و به حد اعدام محکوم خواهد شد.
تحلیلهای فقهی و قانونی زیادی در خصوص جرم افساد فی الارض وجود دارد که جنبههای گوناگون این جرم و حد اعدام را برای آن مشخص و مبین میسازد.
بغی
آخرین جرمی که حد اعدام برای آن جاری میشود؛ جرم بغی است.
جرم بغی به معنای؛ حرکت و فعالیت مسلحانه و سازمان یافته علیه نظام جمهوری اسلامیایران میباشد و طبق قانون مجازات اسلامی؛ حد اعدام به عنوان مجازات مجرم باغی صادر میشود.
در مورد جرم باغی و مجازات حد اعدام برای آن؛ نکات مهمی از منظر قانونی مطرح میباشد که از بحث این مطلب گروه وکلای یاسا خارج میباشد.
حد رجم( سنگسار کردن)
تنها جرمی که مستوجب مجازات حد رجم یا سنگسار کردن میباشد؛ زنای محصن و زنای محصنه میباشد. زنای محصنه به مفهوم آن میباشد که فرد زنا کار برخوردار از همسر دائمی باشد، به نحوی که هرگاه اراده کند با همسر خویش رابطه جنسی میسر سازد و ممانعت و منعی وجود نداشته باشد ولی با همه این اوصاف؛ اقدام به زنا کرده باشد.
به تعبیر روانتر؛ در صورتی که یک زن متأهل اقدام به زنا نماید، به زنای آن زن زنای محصنه اطلاق میشود و در صورتی که زنا کننده مرد باشد، به آن زنای محصن گفته میشود.
طبق قانون مجازات زنای محصن در خصوص چه مرد و چه زن زناکننده ای که در قید تاهل است؛ اگر پیر است در مرحله نخست صد ضربه شلاق و در مرحله بعدی سنگسار ، و در صورتی که جوان بوده، تنها مجرم را سنگسار مینمایند و جهت احتیاط واجب شلاق نمیزنند، اگر شخصی که در قید تاهل است و همسرش به طور کامل در اختیار اوست اما هنوز اقدام به برقراری رابطه زناشویی نکرده، اگر مرتکب زنا شود او را صد ضربه شلاق میزنند و سر او را نیز میتراشند و به مدت زمان یک سال او را از شهر محل سکونتش تبعید مینمایند؛ اما برای زن زنا کار احکامتراشیدن سر و تبعید صادر نمیشود.
حد جلد( شلاق زدن)
یکی دیگر از حدود؛ حد جلد یا شلاق زدن میباشد که در شرع و قانون در خصوص جرمهای ذیل صادر میشود:
- جرم زنای محصن و زنای محصنه دارای حدود مختلفی از قبیل؛ حد اعدام، حد رجم و حد جلد میباشد. در صورتی که دادگاه تشخیص دهد زنا با بینه ثابت نشده است؛ حد جلد یا صد ضربه شلاق را برای زانی محصن و زانیه محصنه صادر مینماید.
- در خصوص جرم زنای محارم نسبی؛ پیشبینی شده است که اگر زناکار مونث، بالغ باشد و زناکار مذکر به بلوغ دست نیافته باشد، حد صد ضربه شلاق برای تنها برای زانیه جاری میشود.
- طبق قانون مجازات اسلامی؛ اگر مردی که در قید تاهل بوده و قبل از دخول مرتکب زنا شود؛ حد صد ضربه شلاق برای وی جاری میشود.
- در مواردی که زانی غیر محصن باشد؛ حد صد ضربه شلاق برای وی به عنوان مجازات تعیین میشود.
- طبق قانون؛ حد لواط برای فاعل در صورت فقدان شرایط احصان صد ضربه شلاق تعیین میشود.
- در خصوص جرم تفخیذ؛ حد فاعل و مفعول( چه محصن و چه غیر محصن) صد ضربه شلاق است.
- مساحقه به معنای مالیدن اندام تناسلی دو زن به یکدیگر بوده و مجازاتش حد صد ضربه شلاق میباشد.
- مجازات جرم قوادی حد 75 ضربه شلاق تعیین شده است. قوادی به معنای یاری رساندن و ملحق کردن دو یا چند نفر به یکدیگر به منظور لواط یا زنا میباشد.
- حد قذف ۸۰ ضربه شلاق تعیین شده است. قذف به مفهوم نسبت دادن زنا یا لواط به سایر افراد( حتی اگر آن فرد در قید حیات نباشد) میباشد.
- حد استفاده از مواد مست کننده( مسکر) هشتاد ضربه شلاق حدی تعیین شده است.
حد تبعید
یکی دیگر از مجازاتهایی که در شرع اسلام در خصوص جرمهای زنا و محاربه تعیین شده است؛ حد تبعید میباشد.
در قسمت حد رجم عنوان نمودیم که؛ یکی از حدود مردی که دارای همسر دائمی بوده و قبل از دخول مرتکب زنا میشود؛ صد ضربه شلاق،تراشیدن سر و یک سال تبعید میباشد.
قاضی اختیار این موضوع را دارد که؛ در خصوص جرم محاربه، مجازات حد تبعید را برای مجرم صادر نماید.
حد قطع دست
قاضی در خصوص جرم محاربه این اختیار دارد که؛ حد قطع دست راست و پای چپ را برای محارب جاری نماید. حد قطع دست از اختیارات قاضی در خصوص جرم محاربه میباشد.
همچنین در خصوص سرقت در مرحله نخست، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن به طرزی که انگشت شست و کف دست باقی بماند و در صورتی که سارق برای دومین بار مرتکب جرم سرقت میشود، قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند؛ مجازات بر اساس حد قطع دست میباشد.
صلب
حد صلب یا صلیب کشیدن در مورد جرم محاربه و با تصمیم و اختیار قاضی صادر میشود. حد صلب به ندرت در قوانین جاری کشورمان جاری میشود ولی به هر حال از دستورات شرعی دین مبین اسلام بوده و در قانون مجازات اسلامینیز آورده شده است.
اگر شما نیز نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارید پس سوالات و ابهامات خود را با کارشناسان گروه وکلای یاسا مطرح فرمایید.
باسلام و احترام.
یک اشتباه تایپی دارید و آن را اصلاح نمایید نوشته اید:« سبب النبی » که اشتباه است و صحیح آن « سَبّ النبی » است ضمن اینکه این قاعده از ریشه دروغ است و هیچ مبنای قرآنی ندارد چراکه خود قرآن کریم بارها گفته است بسیاری از افراد پیامبر خاتم علیه السلام را به صفاتی چون : مجنون و ساحر و أشِر و شاعر و انتظار مرگ او کشیدن – نتربّص به ریب المنون – متصف می کردند ولی هرگز خداوند فرمان قتل شان را صادر نفرمود.
مرسی اصلاح شد.
سلام وعرض ادب
مطالبتان خیلی جامع و کامل بود
سپاس🌺🙏