در این مقاله به بررسی طلاق از دیدگاه اهل سنت می پردازیم. این تحقیق به منظور دستیابی بر احکام طلاق در آیات قرآن با استفاده از قواعد اصولی و فقهی و نظرات مذاهب امامیه و اهل سنت و میزان اتفاق و اختلاف نظر آنها در این خصوص انجام شده است که مطالب آن با استفاده از کتب تخصصی فقهی و تفسیری، فیش برداری و سپس تجزیه وتحلیل و نگارش گردیده است.
مذاهب، به استناد آیات قرآن، اتفاق دارند که طلاق امری جایز است و باید طبق شرایطی خاص واقع شود که در برخی از این شرایط، ضمن وحدت آراء اختلاف نظر وجود دارد که بیشترین اختلاف در وقوع طلاق در حیض، لزوم اشهاد در طلاق،صیغه طلاق و طلاق جمع با لفظ واحد است.
طلاق از دیدگاه اهل سنت
امامیه معتقد است که طلاق باید در حضور دو شاهد عادل در طهر و با لفظ صطالق صورت گیرد و طبق نظر مشهور علماء شیعه در سه طلاق با یک لفظفقط یک طلاق واقع می شود، ولی مذاهب اهل سنت گفته اند که هر چند طلاق از دیدگاه اهل سنت در حیض حرام است، ولی واقع می شود و طلاق با الفاظ مشتق از طلاق از دیدگاه اهل سنت و الفاظ کتابی واقع می شود و اشهاد درایقاع طلاق لازم نیست؛ بلکه لزوم اشهاد در رجوع مرد به زن مطلقه در طلاق رجعی است و حنفیه معتقد است که اشهاد در رجوع مستحب می باشد.
حنفیه، مالکیه و حنابله در یکی از دو قول خود، معتقدند که سه طلاق در یک لفظ حرام است؛ ولی همه مذاهب طلاق از دیدگاه اهل سنت معتقند که سه طلاق در یک لفظ به صورت جمع واقع می شود، بعد از سه طلاق به اتفاق مذاهب برای ازدواج دوباره مرد بازن نیاز به محلل می باشد،
مدت عده در مطلقات، طبق آیه قرآن، سه قرء است که امامیه و شافعیه و مالکیه قرء را به طهر و حنفیه و حنابله به حیض تفسیر کرده اند و مذاهب به استناد آیات قرآن اتفاق دارند که عده حامل وضع حمل و عده وفات چهار ماه و ده روز است و غیر مدخوله، عده ندارد؛ ولی امامیه می گوید که عده زن بارداری که شوهرش مرده و دورترین زمان از دو زمان وضع حمل و عده وفات است و زن صغیره و یائسه عده ندارند.
فقهای اهل سنت می گویند طبق آیات عده حامل متوفی عنها وضع حمل است و زن یائسه و صغیره سه ماه عده نگه می دارند و فقط حنابله گفته است زن صغیره عده ندارد.
همه مذاهب معتقدند که با انجام ظهار و ایلاء زن بر مردم حرام موقت می شود که مرد باید یا کفاره دهد و رجوع نماید یا زن را طلاق دهد و یا انجام لعان مانند ارتداد نکاح فسخ می شود و غیر از حنفیه همه مذاهب گفته اند که با انجام لعان زن بر مرد حرام مؤید می شود.
به چه طلاقی طلاق سنت (سنی) گفته میشود؟
طلاق سنت (مطابق با سنت نبوی) این است که همسر در طهرى که در آن آمیزش جنسى انجام نگرفته، طلاق داده شود.
هر گاه مسلمان بمنظور برطرف کردن ضررى که متوجه یکى از زوجین است و تنها راه آن طلاق است، قصد طلاق میکند، منتظر بماند تا همسر دوران قاعدگى را پشت سر گذاشته پاک شود و وقتى پاک شد، بدون مجامعت یک طلاق دهد و بگوید: «إِنَّکِ طَالِقٌ» تو طلاق هستى،
خداوند میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ»
- «اى پیامبر، هر گاه همسران را طلاق میدهید، (در طهر) براى تکمیل عده شان، طلاق دهید»
پیامبرصلی الله علیه و سلم در تفسیر این آیه زمانیکه ابن عمر همسرش را در حال حیض طلاق داد و عمربن خطاب رضی الله عنه دراین باره از او سؤال کرد، فرمود:
مره فلیراجعها، ثم لیمسکها حتی تطهر، ثم تحیض، ثم تطهر، ثم إن شاء أمسک بعد ذلک، وإن شاء طلق قبل أن یمس فتلک العده التی أمرالله سبحانه أنتطلق لها النساء.
- «به ابن عمر دستور بده تا او را بازگرداند و نزد خودش نگه دارد تا اینکه از حیض پاک شود سپس دوباره به حیض افتد و دوباره پاک شود، سپس اگر خواست بعد از آن او را نگه دارد و اگر خواست طلاق دهد باید قبل از آنکه با او همبستر شود او را طلاق دهد. اینست عدهای که خداوند دستور داده که زنان در آن طلاق داده شوند».
طلاق بدعت به چه طلاقی گفته میشود؟
طلاق بدعت این است که زن در حال حیض، نفاس یا در طهرى که در آن عمل جنسى انجام گرفته است، طلاق داده شود یا اینکه سه طلاق در یک طهر یا سه طلاق در آن واحد، مانند اینکه بگوید: طلاق است، طلاق است، طلاق است، داده شود.
عبدللّه بن عمر رضی الله عنه که همسرش را در حالت حیض طلاق داده بود، رسول اکرم صلی الله علیه وسلم درباره او، فرمود: «مُرْهُ فَلْیُرَاجِعْهَا ثُمَّ لْیُمْسِکْهَا حَتَّى تَطْهُرَ ثُمَّ تَحِیضَ ثُمَّ تَطْهُرَ ثُمَّ إِنْ شَاءَ أَمْسَکَ بَعْدَ ذَلِکَ وَإِنْ شَاءَ طَلَّقَ قَبْلَ أَنْ یَمَسَّ»
- «او را امر کن که رجوع نموده و انتظار کند تا پاک شود و دوباره حیض بیاید و دوباره پاک شود، و بعد اگر مایل باشد با وى زندگى کند طلاق ندهد و اگر مایل به طلاق باشد قبل از عمل جنسى طلاق دهد»
و بعد فرمود: «فَتِلْکَ الْعِدَّهُ الَّتِى أَمَرَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَنْ تُطَلَّقَ لَهَا النِّسَاءُ»
- «این است (طهرى که در آن آمیزش جنسى صورت نگرفته باشد) عدتى که خداوند امر کرده تا زنان براى آن طلاق داده شوند»
شخصى که همسرش را سه طلاق با یک کلمه داده بود، رسولاللّه درباره او فرمود: «أَیُلْعَبُ بِکِتَابِ اللّهِ وَأنَا بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ؟»
- «آیا با قرآن خدا بازى میشود و من در میان شما زنده هستم؟» رسولاللّه صلی الله علیه وسلم بر این شخص فوقالعاده خشمگین شد.
طلاق بدعت نزد جمهور علماء مانند طلاق سنت واقع میشود و موجب تفریق میان زن و شوهر میگردد.
این نوع طلاق حرام است و انجام دهنده آن گناهکار است.
پس اگر مردی زنش را در حال حیض طلاق داد، یک طلاق واقع میشود، اگر طلاق رجعی باشد، به اوامر میشود که همسرش را به نزد خود باز گردانده تا پاک شود، و دوباره به حیض بیافتد و بعد از آن پاک شود، سپس اگر خواست او را نگه دارد و اگر خواست قبل از آنکه با او همبستر شود او را طلاق دهد همچنانکه پیامبر صلی الله علیه و سلم به ابن عمر دستور داد.
سلام اگر شوهر به خانم خود در حال قهر بگوید اگر چنین کار را کنم تو برایم حرام هستی و بار بار تکرار کند حرام هستی برای من
در این حالت در اسلام چی حکم دارد؟
لفظ حرام هستی ، یعنی طلاق دیگه
سلام علیکم و رحمت الله و برکته،
جناب محترم من با بسیار خیل مشکل بزرگ بر خرده ام من اهل سنت ام یک هفته قبل به یک مسله شخصی با خانم درگیر شدم خواستم از خانه بیرون بروم او شروع به زدن خود کرد دارو نوش جان میکرد من به او گفتم اگر تو دارو بخوری طلاق طلاق طلاق باشی او هیچ در قصه اش نشد دارو را از دستش گرفتم چاقو را برداشت باز هم تکرار کردم بیرون رفت تا دارو بیگیرد به خانه آوردمش و گفتم اگر پای از خانه بیرون کنی طلاق طلاق طلاق هستی او دوباره فرار کرد و بیرون رفت باز هم آوردمش در اطاق گفتم که اگر پای از این اطاق بیرون کردی طلاق طلاق طلاق هستی او دوباره بیرون رفت یعنی من اورا چهار بار طلاق کردم هربار سه دفعه بود حال نمیدونم چی بکنم؟
احوال شخصیه ایرانیان غیر سیعه تابع قانون خدشان میباشد.
من میخواستم بپرسم که اگرکسی به زنش درحال عصبانیت بگه طلاقم افتاده باشد که اگربزارم ازخانه بری بیرون وزن بره بیرون اون زن برمردم حرام است یانه
باسلام
یکی از ارکان طلاق این است که طالق یا همانم طلاق دهنده در حال خودش باشد در حالی که شما میفرمایید در حال قهر فرموده اند
ثانیا با لفظ انت طالق باش نه با الفاظ دیگر
پس کلام ایشان همانند قول هازل یا نایم میباشد
نخیر طلاق نیست
اگه شرهر کسی به او پیام بدهد یعنی اس دهد که سه طلاقه ایا طلاق محسوب میشود؟؟
بلی ! در صورتیکه بر ادعای طلاق از طریق پیام شاهد موجود باشد ، طلاق واقع میشود.
سلام من در دوران عقد هستم واین عقدمان ثبت مهظری نشده است هنوز وبکارت از دست رفته است بدون نزدیکی با اتفاقی غیر ازآن و الآن تصمیم به طلاق دارم تکلیف من چیست آیا میتوان شکایت کرد یا مهریه گرفت
برای گرفتن طلاق و یا مهریه ابتدا باید عقد اثبات شود.
سلام.زنی که از شوهرش چند ماه پیش حامله بوده و بخاست شوهرش بچه را سقط کرده و شوهر تردش کرده و حالا دختر ۶ماه است که در خانه پدرش زندگی میکنه و شوهر هم در خانه خودش و حالا بعد از چند ماه طلاقش داده.آیا میتوان بدون گذراندن عده به خاستگاریش رفت و درخاست ازدواج کرد???لطفا پاسخ قطعی بدین ممنون میشم.نکته زن چن ماه پیش بچشو سقط کرده و بدون نزدیکی ۶ ماهه تو خونه پدرش زندگی میکنه و حالا تازه ی هفتس طلاق گرفته,آیا عده داره یا ن میتونیم بریم خاستگاریش????ممنون میشم زود جواب بدین
با سلام ایا کسی که به خواهرزن خود نظر بد داشته باشد زنش بر او حرام میشود؟
نخیر گناه هست ولی ربطی بر حرام بودن زن نداره
سلام علیکم اگر مهر زن به گونه مکمل پرداخته نشده باشد آیا حکم طلاق جاری میشود یا خیر؟
اگر میشود چی دلیل قرآنی و چی حدیث در این مورد وجود دارد؟
و اگر نمیشود به کدام دلیل؟
لطفاً در این زمینه معلومات کافی ارایه کنید.
سپاس
سلام ..کسی که سه بار دو مرتبه تکرار کند به زن خود بگوید طلاقی طلاقی
آیا طلاق داده شده است یا نه؟ لطفا جواب بدهید
سلام . من عقد کردم و ثبت محضر نشده عقدمون. الان میخوایم جدا بشیم . نزدیکی هم صورت نگرفته . ایا میتونم مهریه مو کامل بگیرم؟اگه نداد میتونم از طریق دادگاه اقدام بکنم؟
سلام علیکم اگر زنی از شوهرش بسیار رنج کشیده باشد و لت و کوب شده باشد و بعد مدت دوسال دور از هم زندگی کنن بدون کدام تماس تیلفونی ویا رو به رو شدن یک دیگر شان آیا طلاق واقع میشود ؟؟لطف نموده جواب را بنویسید ممنون
خیر برای طلاق باید یکی از شروط ضمن عقد را داشته باشید.
سلام علیکم اگر زنی از شوهرش بسیار رنج کشیده باشد و لت و کوب شده باشد و بعد مدت دوسال دور از هم زندگی کنن بدون کدام تماس تیلفونی ویا رو به رو شدن یک دیگر شان آیا طلاق واقع میشود ؟؟من اهل سنت هستم لطف نموده جواب را بنویسید ممنون
اطلاعی از قوانین نکاح اهل سنت نداریم و خدماتی نیز انجام نمیدهیم.
سلام خسته نباشید من
من در حالی که از دست زنم خیلی عصبانی بودم، زنم از من طلاق خواست و گفت که من را طلاق قطعی بده یعنی سه طلاق طلاق طلاق
و من هم سه طلاق به اون دادم در حالی که هیچ کس بر ما شاهد نبود دوتایی تنها بودیم
آیا این سه طلاق قطعی حساب میشود یا اینکه یک طلاق حساب میشود؟؟؟ شما رو به خدا قسم هرچه زودتر یه جوابی بر من بدید
من خیلی پشیمان هستم از این کار
در صورتیکه برای طلاق ایشان اقدام کنید یک طلاق محسوب میشود نه سه طلاق.
آیا از منظر اهل سنت نزدیکی از پشت موجب طلاق میشود.؟
سلام بنده تو دعوا زن وشوهری زنم بالگد وچاقوبدست چشمو کورکرد ومن توحیات گفتم ای خدا ازدست این زن سهطلاق اشکنم یکبارام بهش گفتم طلاقی قبلش یه خطبه حلالیت داستیم بخاطر سوتففاهم سه بچه داریم خانمم منزلو بخاطر اقرارام ترک کرد همان لحضه دیوانه شدام لطفا جواب
سلام بنده تو دعوا زن وشوهری زنم بالگد وچاقوبدست چشمو کورکرد ومن توحیات گفتم ای خدا ازدست این زن سهطلاق اشکنم یکبارام بهش گفتم طلاقی قبلش یه خطبه حلالیت داستیم بخاطر سوتففاهم سه بچه داریم خانمم منزلو بخاطر اقرارام ترک کرد همان لحضه دیوانه شدام لطفا جواب زن وشوهر حنفی اند
سلام
یکی ازفامیل های ما هست صاحب سه فرزند هست همرایش شوهرش خوش نیست می خواهد ازشوهرش طلاق بگیرد تنها دلیل ماندنش درزنده گی همسرش همین سه فرزندش است که می خواهد سه فرزند برای خودخانم برسد درچه صورتی میتواند طلاق بگیرد وفرزند ها ازخانم شود (اهل سنت هستیم )
سلام دوست من طلاق گرفته است او عاشق مردی شده است و میخواهد با اون ازدواج کند اما قبل از طلاق با آن مرد رابطه جنسی داشته میخواهم بدانم آیا دوستم میتواند بعد طلاق با آن مرد ازدواج کند؟بهم حرام نشده اند؟اگر حرام شدند تورو خدا راهی بدین راهی برای حلال شدن هست؟ زیرا دوستم حتی یه لحظه هم طاقت جدایی از آن مرد را ندارد حکم جدایی اش از آن مرد برای دوستم مرگ است شما رو به خدا راهی بدهید
سلام من خانمی هستم اهل سنت و مدت شش ماه اس که شوهرم را ندیده ام ولی با او پنج سال زندگی کرده ام که طی این پنج سال بارها به من گفته طلاقی طلاقی طلاقی و یا من را از خانه بیرون کرده است حتی سر بحث های کوچک ب من نفقه نمیداد ب نظر شما الان برای من طلاق لازم است یا من برای طلاق اقدام کنم
سلام زن برادر من با یکی ازپسرعموهام رفته یه جای ک شوهرش خبرنداشته بعدا ک ب شوهرش یکی میگه ک زنت رفته فلان جا شوهرش ازاومیپرسه بعد زن برادرم انکارمیکنه و شوهرش میگه اگه رفتی بگو وگرنه طلاقی اونم منکرش شده گفته ن نرفتم
اگر مردی به نامزدش که هنوز دخول انجام نداده بگوید که :اخلاق من همین است اگر نمیخواهی برو … و این جمله را چند بار بگوید و منظورش از برو یعنی جدا شو باشد آیا طلاق واقع میشود.
سلام علیکم . اگر زنی بعد از بیش از ۴ ماه دوری(قهر) بخواهد به نزد شوهرش برگردد مشکلی از لحاظ شرعی ندارد ؟
باسلام خدمت شما دوستان من اهل سنت هستم چند وقت پیش بین من وخانمم مشاجره ای پیش آمد وخانمم همش بهم میگفتم طلاقم بده ومن در جواب حرفش گفتم زن اینقد نگو طلاقم بده طلاقم بده که صبرمو از دست بدم واقعا طلاقت میدم واز خونه زدم بیرون وقتی اومدم زنم رفته بود بعد دوروز یکی اومده که تو زنتو طلاق دادی ودوتا شاهد هم است .اونا برادرهای منو آوردن بعنوان شاهد وبرادرهام گفتن آره ما لفظ طلاق شنیدیم که تو گفتی.در صورتی که من جواب خانمم رو داده بودم که اینقد طلاق طلاق نکن .
ولی اونا زیر بار نمیرن ومیگن تو طلاق دادی
منم زدم بیرون وبعد چند روز پدرم با کاغذ امید که امضا کن منم امضا نکردم .تهدیدم کرد که اگه امضا نکنی امشب از خونه میندازم بیرون
من گفتم باشه میرم از خونت تا گفت که این برگه های طلاق نیست مال یه چیز دیگست .منم گفتم هرچی باشه امضا میکنم بجز برگه طلاق واون کاغذ رو امضا کردم حالا بهم میکن تو طلاق نامه رو امضا کردی منم گفتم این حیله بازیها بدرد خودتان بخورد چون تو دین اسلام جای مکر و حیله وفریب نیست من چون بابام گفت این طلاق نامه نیست اونو امضا کردم
خاهش میکنم کمکم کنید من سه تا بچه دارم اگه شکایت کنم پای پدرم وسط گیر میکنه موندم چکار کنم ممنون میشم زود جوابمو بدین اجرتون با خدا
سلام علیک
ببخشید سوالی داشتم اگر مرد به همسرش سه بار بگوید من تورا طلاق میدم و در نامه ایی هم بنویسد که من تو را طلاق میدم و سپس خانه را ترک کند طلاق جاری ست . و اگر خواهان برگشت باشد چه حکمی دارد.
تشکر اگر سریع پاسخ دهید
سلام اگر در حالت غیر طبیعی زن را طلاق دهد اون طلاق درست است یانه یعنی سیگاری کشیده باشد در حدی که در حالت طبیعی نباشد و اگر مرد و زن بعداز طلاق پشیمان شده باشند راهی برای بازگشت به زندگی دوباره هست یانه اهل سنت هستم
سلام خوبی ببخشید من نامزدمو تو گوشی باپیام سه بارگفتم طلاقی طلاقی طلاقی ولی ن من ون نامزدم ب کسی چیزی نگفتیم اونموقع عصبانی بودم دست خدم نبود حالا طلاقش افتاده یان محرم هستیم واسه همدیگه
سلام من چندوقت پیش تو تنهایی با خدای خود عهد کردم که اگر فلان کارو بکنم زنم برمن طلاق شود و چندماه بعد نتونستم جلوی خودمو بگیرم و قسمم و شکستم الانم مث سگ پشیمونم همسرم و زندگیمو هم خیلی دوس دارم خواهش میکنم یه راه جلویه پام بزارید یعنی الان من به همسرم نامحرم هستم
سلام وخسته نباشید.بنده فرزاد هستم مسلمان واهل سنت وحماعت پیرو مذهب امام شافعی.بنده چندروز پیش بخاطر موضوعی باپسرم درگیر شدم،و از او خواستم که در خانه بماند و بیرون نرود،باید عرض کنم که پسرم هیجده سال دارد بدونه رضایت من ترک تحصیل کرده وبا دوستان ناباب هم رفت وآمد دارد،به همین دلیل او را از رفتن به پیش همین دوستان بد منع کردم ولی حرفم را گوش نمی دهد تا بلا خره چند روز پیش وقتی دیدم که عزم رفتن به بیرون را دارد گفتم اگر بدونه اجازه من از خانه بیرون بروی حق نداری برگردی به این خانه و بخاطر اینکه حرفم را جدی بگیرد برایش قسم طلاق خوردم وگفتم به هر سه طلاق زنم اگر بروی نمیگذارم پا تویه این خانه بگذاری.متاسفانه پسرم حرفم را گوش نکرد و فردای آن روز بدونه اینکه من راضی باشم رفت.و وقتی آخر شب برگشت در را برایش باز نکردم ولی خودم هم تا سه روز توانستم طاقت بیارم که پسرم شب را بیرون بماند و دنبالش را گرفتم و به خانه آوردمش.ولی از اون لحظه خدا شاهد است با زنم هیچ مراوده ای نداشتم.البته بجز حرف زدن،اون هم حرفهای زروری خواستم بدانم که تکلیف شرعی بنده وهمسرم چه میباشد،چونکه بنده در شهر کوچکی زندگی میکنم ودرصورتی که اینجا به شرع مراجعه کنم خیلی زود کل فامیل و آشناها از این جریان باخبر میشوند که زیاد جالب نیست به همین خاطر از محضر مبارک شما راه حل این مشکل را خواستارم خدا به همه شما اجر بدهد.لطفآ این بنده عاجز را راهنمایی کنید.خدا نگهدار.
سلام اگر شوهر به خانم خود در حال قهر بگوید اگر چنین کار را کنم تو برای من حرام باشی فقد یک بار گفتم ولی اون کار را کردم گفتم دیگه چرس نمیزنم ولی تا دو ماه دیگه چرس زدم ولی فعلا چرس را ترک کردم تا زنده هستم دیگه چرس نمی زنم .حلا تکلیف من چیست
در این حالت در اسلام چی حکم دارد
سلام اگرشوهربه زنش بگویدکه توباخاله وداییت تلفنی حرف بزنی طلاقی ایا طلاق صورت گرفته ومادرش وبرادرش هم شاهداین گفته اوباشند؟؟